Przedsiębiorstwa handlu detalicznego muszą radzić sobie z narastającą konkurencją i stale poszukiwać nowych innowacyjnych kanałów pozyskania i utrzymania klienta. Technologia Wi-Fi jest właśnie jednym z nowych środków w zakresie marketingu, a także w zakresie operacyjnym, który efektywnie wykorzystany pozwala na utrzymanie przewagi konkurencyjnej.
Jak wykorzystać i jak zarobić na Wi-Fi w centrum handlowym?
Dostępność sieci Wi-Fi w centrum handlowym, czy też dużym sklepie jest coraz częściej oczekiwana przez klientów. W dobie cyfrowej konsumenci oczekują dostępu do internetu w każdym miejscu, w którym spędzają czas, a niewątpliwie takim miejscem jest też centrum handlowe. Dostęp do internetu wykorzystywany jest przez klientów w celu sprawdzania i porównywania ofert, aktywności w kanałach społecznościowych ale także partycypacji w programach lojalnościowych np. poprzez pobieranie e-kuponów. W zamian za darmowy dostęp do sieci oferowany klientom właściciele obieketu handlowego otrzymują cenną informację o profilu swoich (potencjalnych) klientów. Nowe technologie geo-lokalizacyjne pozwalają określić położenie klienta z dokładnością do kilku metrów – tylko w oparciu o sieć Wi-Fi – nawet gdy klient nie jest do niej podłączony. Dane lokalizacyjne pozwalają na uzyskanie cennych informacji statystycznych np. dotyczących najpopularniejszych oraz nieodwiedzanych obszarów przestrzeni sklepowej. Z kolei, w przypadku klientów połączonych, możliwe jest prowadzenie b. silnie fokusowanej akcji marketingowej dotyczącej konkretnych produktów lub marek.
Sieć Wi-Fi w sklepie lub dużym obiekcie handlowym pozwala na:
- obsługę przenośnych terminali płatniczych - PoS,
- dostęp personelu do systemów informatycznych z tabletów i smartfonów, co pozwala na zwiększenie mobilności obsługi,
- obsługę kiosków interaktywnych i tablic reklamowych oraz informacyjnych,
- telefonię VoIP na potrzeby wewnętrzne,
- lokalizację klientów i uzyskiwanie danych statystycznych dotyczących ich miejsc przebywania
- zindywidualizowany marketing poprzez prezentację reklam, wysyłanie e-kuponów w zależności od odwiedzanego sklepu, stoiska lub obszaru sklepu.
Sprawna realizacja wszystkich wyżej wymienionych zadań przez sieć bezprzewodową, a także obsługa różnych modeli marketingowych wymaga odpowiedniej infrastruktury technicznej zarządzajacej siecią Wi-Fi, którą powinien charakteryzować:
- stabilny, odporny na zakłócenia sygnał Wi-Fi na terenie calego obiektu,
- bezpieczeństwo narzucone przez odpowiednie normy związane z wymaganiami odnośnie terminali płatniczych (szyfrowanie danych, autoryzacja),
- możliwość monitorowania i blokowania ruchu konkretnych użytkowników w przypadku wykrycia nadużyć i zagrożenia bezpieczeństwa sieci,
- zcentralizowane zarządzanie z opcją outsourcingu operacji stricte technicznych
- oprogramowanie pozwalające na budowanie darmowych stref dostępu HotSpot z możliwością logowania poprzez podanie numeru telefonu lub zintegrowane z kontami na portalach społecznościowych,
- możliwość pracy w trybie kratowym (mesh) bez konieczności doprowadzania kabli Ethernet do wszystkich punktów dostępowych
- usługi geolokalizacji prezentujace uzyskane dane w postaci zestawień, statystyk i map cieplnych (heat-maps),
- oprogramowanie realizujące personalizowane akcje marketingowe za pośrednictwem sieci bezprzewodowej.
Zastosowania:
Rysunek - przykład wykorzystania "map ciepła" (heatmap) do obrazowania liczby odwiedzających obiekt
Rysunek - przykład wykorzystania interaktywnych statystyk geo-lokalizacyjnych do prezentacji liczby odwiedzających.
Więcej informacji:
- Przeczytaj o możliwościach zastosowania sieci Wi-Fi w handlu na portalu retailnet.pl - łączenie beaconów i Wi-Fi daje sprzedawcom dodatkowe możliwości