“Cyfrowa szkoła” to nie tylko hasło, które robi ostatnio zawrotną karierę, to także oficjalna nazwa programu MEN mającego na celu rozwój nauczania w oparciu o nowoczesne technologie informatyczne*. Szkoły zostają wyposażone w komputery, notebooki, tablety, tablice interaktywne, projektory, laptopy dla nauczycieli i uczniów i inne urządzenia wspomagające. Wprowadzane są e-podreczniki i rozwijane są kompetencje nauczycieli w zakresie nowych technologii. Zgodnie z danymi MEN do 31 maja 2013 przeprowadzono w ramach programu 50 000 lekcji, które objęły ponad 70 tys. uczniów, opracowano 1500 projektów edukacyjnych, w których uczestniczyło 7 tys. nauczycieli.
Infrastruktura sieciowa jest niezbędnym elementem realizacji programu. Sieć bezprzewodowa stanowi atrakcyjną kosztowo alternatywę dla sieci kablowych, jednocześnie w przypadku stosowania urządzeń przenośnych jej obecność jest praktycznie konieczna.
Jednocześnie dostępność “bezprzewodowego Internetu” w szkołach staje się oczekiwaniem coraz liczniejszych grup uczniów i rodziców, często decyduje o wizerunku danej szkoły i ma wpływ np. na decyzję o wyborze danego gimnazjum lub liceum.
Wymagania dotyczące edukacyjnych sieci Wi-Fi są specyficzne i odmienne od np. typowych sieci biurowych:
- Obsługa dużej “gęstości” urządzeń, często przesyłających dużo danych w tym samym czasie – odpowiada to np. scenariuszowi, w kórym uczniowie oglądają filmy na komputerach stacjonarnych lub tabletach. Typowy punkt dostępowy obsługuje zazwyczaj zaledwie kilka -kilkanaście równoległych strumieni wideo w jakości HD (!)
- Obniżenie kosztów – niektórzy producenci forsują hasła: “jeden AP na klasę”, jest to w interesie producentów taniego i mało wydajnego sprzętu, jednak z punktu widzenia szkół bardziej opłacalne może być zainwestowanie w sprzęt wyższej klasy przy jednoczesnym ograniczeniu liczby AP. Duże znaczenie ma też poziom bezawaryjności i wymagania dotyczące “bezobsługowości” zainstalowanego sprzętu bezprzewodowego.
- Zapewnienie dodatkowych usług: takich jak filtrowanie ruchu pod kątem bezpieczeństwa i treści.