Dostępność sieci Wi-Fi w hotelu nie jest już opcją lub bonusem, lecz niezbędnym składnikiem oferty. Dostępność i jakość połączenia WiFi jest jednym z ważniejszych punktów oceny w portalach takich jak Tripadvisor czy booking.com. Jednak sieć bezprzewodowa to nie tylko „internet dla gości”, zapewnia także:
- Obsługę przenośnych terminali płatniczych - PoS,
- Dostęp personelu do systemów informatycznych hotelu z tabletów i smartfonów, co pozwala na zwiększenie mobilności obsługi,
- Telefonię VoIP na potrzeby wewnętrzne, a także na potrzeby gości,
- Strumieniowanie transmisji telewizyjnych (IPTV),
- Wydzielenie stref płatnego i bezpłatnego internetu
Dążąc do zwiększenia RevPAR (przychód przypadający na jeden dostępny pokój) zarząd hotelu może wprowadzić różne modele odpłatności za dostęp do sieci:
- dostęp bezpłatny, traktowany jako dodatkowy bonus,
- różnicowanie dostępu bezpłatnegoo niższej przepustowosci i płatnego o lepszych parametrach transmisji,
- zróżnicowanie według lokalizacji - bezpłatny dostęp w obszarach publicznych, płatny w pokojach,
- zniżki i kupony rabatowe, a także całkowita rezygnacja z pobierania opłat za Wi-Fi (np. w ramch programu lojalnościowego)
Sprawna realizacja wszystkich zadań przez sieć bezprzewodową, a także obsługa różnych modeli odpłatności wymaga odpowiedniej infrastruktury technicznej zarządzajacej siecią Wi-Fi. Jednocześnie specyfika hoteli i podobnych obiektów narzuca dodatkowe wymagania, np:
- Obsługa obszarów o bardzo dużej koncentracji użytkowników, tj. sal konferencyjnych, w których konieczna może być jednoczesna obsługa nawet kilkuset użytkowników zlokalizowanych na niewielkim obszarze,
- Instalacja sprzętu Wi-Fi (punktów dostępowych i okablownia) w „trudnych warunkach” – np. w obiektach zabytkowych, narzucających ograniczenia dotyczące montażu sprzętu lub posiadających starą infrastrukturę kablową niekompatybilną z nowym sprzętem sieciowym,
- Koniecznośc zapewnienia dostępu do sieci na terenie otwartym – co dotyczy w szczególności SPA, dużych obiektów położonych poza centrami miast, itd.
Producenci sprzętu Wi-Fi wychodzą na przeciw w.w. wymaganiom oferując takie rowiązania jak:
- zintegrowane rozwiązania Wi-Fi / Ethernet pozwalajace na połączenie telewizora i telefonu IP bezpośrednio do mikropunktu dostępowego zlokalizowanego w każdym pokoju,
- dedykowane portale służące do obsługi haseł jednorazowych, kart rabatowych, itp.
- sieci o konfiguracji „mesh” – tj. niewymagające podłączania punktów dostępowych do sieci kablowej,
- punkty dostępowe obsługujące obszary o dużym zagęszczeniu użytkowników, takie jak centra i sale konferencyjne, itp.
Poprzez właściwy dobór sprzętu i oprogramowania możliwa jest realizacja sieci Wi-Fi obejmującej zasiegiem cały obiekt i gwarantującej wysoką szybkość transmisji, a także stabilność połączenia w cenie ok 35 USD na pokój.