- użytkownicy sieci bezprzewodowej skarżą się na częste rozłączenia, problemy w komunikacji i brak zasięgu?
- brak łączności pomimo silnego sygnału?
- tzw. "dziury" w pokryciu sieci?
- problemy z niektórymi urządzeniami (np. konkretnym modelem smartfona)?
- sieć funkcjonowała dobrze, a ostatnio są z nią problemy (mimo, że nie wykonano żadnych zmian konfiguracji)?
- AP rebootują się bez powodu lub "wypadają" z sieci?
Jeśli w Twojej firmie występuje choć jeden z wyżej wymienionych problemów wskazane jest przeprowadzenie audytu sieci bezprzewodowej.
Cele audytu
Audyt dotyczy “zastanej” sieci i ma na celu poprawę jakości pracy lub kontrolę konfiguracji i funkcjonowania, często może też dotyczyć poziomu bezpieczeństwa danej instalacji. Do typowych problemów, które mogą być przyczyną zamówienia audytu zaliczyć można:
- Niską wydajność i/lub przepustowość sieci,
- zakłócenia radiowe prowadzące do spadku jakości,
- występowania wrogich punktów dostępowych (“rogue AP”),
- występowanie martwych stref (stref bez pokrycia sygnału),
- inne problemy z łącznością klientów.
Sposób realizacji audytu
Diagnoza ww. problemów prowadzona jest podobnie jak w przypadku planowania sieci, może być jednak bardziej pracochłonna z uwagi na konieczność weryfikacji funkcjonowania i konfiguracji wdrożonej sieci. Audyt realizowany jest w następujących krokach:
- Analiza zasięgu, wydajności, przepustowości oraz jakości połączenia,
- analiza widma i zakłóceń w pasmach 2.4GHz oraz 5GHz
- lokalizacja źródeł zakłóceń,
- lokalizacja innych problemów m.in. związanych z transmisją VoIP i wideo (jitter, packet loss, round trip packet),
- lokalizacja obcych (wrogich) AP,
- lokalizacja martwych stref,
- analiza pojemności systemu (zdalności do obsługi wymaganej liczby klientów)
- analiza konfiguracji sieci - w tym analiza zabezpieczeń,
- analiza konfiguracji urządzeń (kontrolerów WiFi i przełączników sieciowych).
Analiza widma
Analiza widma jest ważnym elementem każdej analizy sieci WiFi, zarówno przed wdrożeniowego “rekonesansu” jak i audytu powdrożeniowego. Analiza widma prowadzona jest z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi sprzętowych i programowych takich jak np. AirMagnet, Wi-Spy Chanalyzer i innych. Dedykowany sprzęt w postaci specjalizowanych kart lub sensorów WiFi jest konieczny do realizacji profesjonalnej analizy widma, gdyż typowe karty sieciowe wbudowane w komputery przenośne oraz urządzenia typu: smartphone, tablet, itp. nie posiadają zaawansowanych funkcji radiowych pozwalających na analizę pasma sygnału, np. na określenie poziomów szumu, itp.
W ramach analizy zbierane dane dotyczące sygnału radiowego nanoszone są na mapę obiektu. Tak wiec analiza prowadzona jest zarówno w “przestrzeni” jak i “w czasie”.
Raport
Ostatnią fazą jest synteza oraz analiza otrzymanych wyników i sporządzenie raportu. Analiza wyników pozwala m.in. ustalić:
- Statystyki dotyczące funkcjonowania sieci obejmujące takie parametry jak: siła sygnału i szumów, relacja sygnał - szum, prędkość transmisji, liczba retransmisji, liczba utraconych pakietów.
- Nakładanie się kanałów i interferencje – informacja o tym jak zachodzą na siebie poszczególne punkty dostępowe, co pozwala na sprawdzenie obszarów interferencji.
- Na podstawie zebranych informacji możliwe jest prowadzenie symulacji zmian parametrów sieci. Możemy zmienić parametry takie jak np. moc wyjściowa AP, kanał, podsieć, w której pracuje dany AP, poziom szumów i zbadać wpływ dokonanych zmian na sieć.
Raport obejmuje ogólne zalecenia dotyczące rekomendowanych zmian konfiguracji (tzw. “Executive Summary”) – np. dotyczące konieczności zakupu dodatkowych AP, zmiany polityki bezpieczeństwa itp. oraz szczegółowe rekomendacje techniczne przeznaczone dla administratorów. Raport może być sporządzony w języku polskim lub angielskim.
Zespół i doświadczenie
Firma CC działa na rynku audytów od 2001 roku, gwarancją jakości naszych usług jest doświadczenie potwierdzone certyfikatami naszych inżynierów - m.in. CWNA, CISSP i certyfikacją producentów, m.in.: Aruba, Ruckus Networks, Juniper Networks, CISCO i innych. Nasz zespół tworzą projektanci, inżynierowie bezpieczeństwa sieciowego z wieloletnią praktyką projektowania, wdrażania i zarządzania systemami z wykorzystaniem różnorodnych technologii, dlatego też oferowane przez nas usługi audytorskie kompleksowo odpowiadają na zapotrzebowanie naszych klientów.