Lokalizacja użytkowników to nowy obszar zastosowań sieci bezprzewodowych. Dzięki rozmieszczeniu punktów dostępowych na danym obszarze - np. w magazynie, sklepie, galerii handlowej, centrum wystawowym, muzeum, itp. jesteśmy w stanie lokalizować użytkowników sieci w przestrzeni - w czasie rzeczywistym i z dużą dokładnością. Podstawowa zasada działania lokalizacji WiFi jest taka jak na popularnych filmach szpiegowskich - dzięki pomiarowi siły sygnału z co najmniej trzech punktów dostępowych poprzez triangulację możemy "namierzyć" w przestrzeni każdy nadajnik WiFi. Lokalizacja WiFi działa w czasie rzeczywistym, ale jest przede wszystkim wykorzystywana do gromadzenia danych i raportowania trendów. Przykładowo:
- Możemy określić w jakich obszarach i przy jakich stoiskach gromadzą się odwiedzający targi
- Możemy odpowiedzieć na pytanie jaki procent użytkowników odwiedził dane stoisko więcej niż raz i jaki odsetek przebywał przy nim dłużej niż np.: 5, 10 i 15 minut
- Na dworcu kolejowym w Katowicach badano obszary gromadzenia się i pozostawania klientów, pozwoliło to na optymalne umieszczenie tablic informacyjnych, skorygowano też założenia dotyczące funkcjonowania ciągów komunikacyjnych w obrębie dworca, co z kolei pozwoliło na zmianę założeń dotyczących zagospodarowania infrastruktury.
- Uzyskiwana z systemów lokalizacyjnych informacja może posiadać dużą wartość komercyjną w przypadku sklepów i galerii handlowych - może być wykorzystywana przez właściciela obiektu do realizacji działań marketingowych lub odsprzedawania użytkownikom.
Lokalizacja aktywna i pasywna
Systemy lokalizacji WiFi dzielą się na dwie kategorie: systemy aktywne, wymagające specjalnych nadajników ("tagów") podlegających lokalizacji oraz pasywne - zdalne - do lokalizowania dowolnych klientów WiFi. Systemy aktywne charakteryzują się większą dokładnością, są jednak dużo trudniejsze i droższe w eksploatacji, gdyż lokalizacji podlega specjalizowany nadajnik. Systemy aktywne wykorzystywane są przede wszystkim w logistyce, systemach magazynowania oraz zastosowaniach medycznych. Systemy pasywne nie wymagają specjalizowanego sprzętu - lokalizacji podlega dowolny nadajnik WiFi - typowo smartfon. Dokładność działania systemów pasywnych jest o rząd wielkości niższa niż aktywnych, są one jednak prostsze we wdrożeniu i tańsze w eksploatacji. Systemy aktywne pozostają ważnymi systemami niszowymi o zostosowaniach ograniczonych do konkretnych branż, systemy aktywne będą zapewne w ciągu najbliższych lat gwałtownie się rozwijać, gdyż ich potencjach handlowy i marketingowy jest olbrzymi.
Cecha | Tagi Aktywne | Lokalizacja pasywna |
Wymagania sprzętowe | zasilane bateryjnie tagi | brak |
Dokładność | ~1 m | ~ 5 - 10 m |
Konfiguracja | wymaga specjalizowanej kalibracji | może wymagać kalibracji |
Glowne zastosowania | logistyka, medycyna | handel detaliczny, targi, ekspozycje, muzea, przestrzeń publiczna |
Koszt | znaczny: sprzęt, oprogramowanie, usługi profesjonalne | średni, tylko oprogramowanie |
Inwestycje | konieczny zakup tagów i oprogramowania | tylko licencje lub subkrybcje |
Jak działa lokalizacja pasywna?
Lokalizacja bazuje na unikalności adresu MAC nadajnika - zazwyczaj smartfonu lub tabletu użytkowanego przez daną osobę. System lokalizacji nie musi przechowywać żadnych danych dotyczących użytkownika, unikalny adres sprzętowy jest wystarczający do realizacji lokalizacji. Za lokalizację odpowiedzialna jest infrastruktura WiFi, tj. punkty dostępowe. Poprawnie zaprojektowana infrastruktura, zapewniająca dobre pokrycie obszaru sygnalem będzie całkowicie wystarczająca do jej realizacji - nie jest wymagane kupowanie dodatkowych AP lub serwerów. Warto jednak nadmienić, że do przeprowadzenia triangulacji potrzebujemy minimum 3 szt. AP. Oprogramowanie lokalizacyjne wykorzystuje "niskopoziomowe" informacje dotyczące sygnału radiowego pobierane w czasie rzeczywistym z punktów dostępowych, dane te sa pobierane przez kontroler WiFi, a następnie przesyłane do chmury producenta. Oprogramowanie dostępne w chmurze udostępnia informacje lokalizacyjne w postaci: map, statystyk, przekrojów czasowych, itp. Jednocześnie producent udostępnia interfejs API, który pozwala na "wydobycie" dowolnych informacji z danych zgromadzonych w chmurze. Oznacza to, że jeśli oprogramowanie producenta nie prezentuje danej statystyki lub raportu, to dane takie możemy skompilować sami z dostępnych danych cząstkowych.
Zasoby:
Przykłady stosowania lokalizacji Wi-Fi
- Sprzedaż detaliczna - analiza marketingowa, analiza trendów, optymalizacja rozmieszczenia produktów.
- Hotele - poprawa jakości obsługi, auto check-in, nawigacja wewnątrz obiektu, obsługa programów lojalnościowych.
- Lotniska, dworce, terminale - wspomaganie pasażerów w nawigacji wewnątrz obiektu, informacje o miejscach gromadzenia się, przebywania i poruszania pasażerów ("heat maps") wykorzystać można do optymalizacji infrastruktury - np. rozmieszczenia punktów i tablic informacyjnych, stoisk, itp.
- Transport i logistyka - śledzenie położenia personelu i zasobów.
- Centra handlowe - identyfikacja obszarów o największym zagęszczeniu klientów, optymalizacja wykorzystania ciągów pieszych, wspomaganie klientów w nawigacji oraz personalizowany merketing oparty o informacje geolokalizacyjne (np. wysyłanie reklam lub kuponów rabatowych sklepu, w pobliżu którego klient przebywa)
- Ochrona zdrowia - śledzenie lokalizacji zasobów (aparatury diagnostycznej i medycznej, np. pomp infuzyjnych) i personelu.
- Szkolnictwo - śledzenie lokalizacji zasobów, personelu i studentów na terenie kampusu.