Rozwiązywanie problemów związanych z siecią Wi-Fi jest trudniejsze niż w przypadku sieci wykorzystujących fizyczne okablowanie. Wynika to z kilku czynników: po pierwsze protokoły warstwy fizycznej i kanałowej sieci Wi-Fi są bardziej skomplikowane i z tego powodu potencjalnie bardziej zawodne od protokołu Ethernet; po drugie z powodu swojego skomplikowania sieci Wi-fi są bardziej podatne na wprowadzenie błędów na etapie projektowania, wykonania lub rozbudowy. Mamy też do czynienia z szeroka gamą urządzeń: komputery, telefony, tablety, itp. które nie zawsze musza pracować w sposób zgodny ze standardem lub z obowiązująca interpretacją standardu 802.11.
Nasze porady:
Poniżej przedstawiamy ogólne wytyczne dotyczące rozwiązywania problemów w sieciach Wi-Fi, wynikają one z zebranych w ciągu lat doświadczeń własnych, wiedzy eksperciej oraz porad "podręcznikowych":
Prace należy rozpocząć od analizy infrastruktury kablowej oraz klienckiej: podłączenia AP, okablowanie między AP, a przełącznikami; należy zweryfikować konfigurację przełączników, wykluczyć potencjalne problemy z zasilaniem PoE. Sprawdzić należy też konfigurację podłączenia instalacji Wi-Fi do sieci szkieletowej, tunelowanie ruchu klienckiego, konfiguracja ruterów i systemów firewall. Problemy może powodować "wąskie gardło" wewnątrz infrasruktury sieciowej: np. niewydajny serwer DHCP, zbyt mała pula adresów NAT, niewydajne ARP, itp. W przypadku trudnych do zidentyfikowania problemów, zwłaszcza w sieciach pracujących na otwartym terenie (logistyka, obiekty sportowe) stosuje się zautomatyzowane testowanie okablowania i infrastruktury przy pomocy narzędzi testujących prace sieci dla różnego rodzaju ruchu.
Ważnym terminem przy prowadzeniu debugowania sieci Wi-Fi, zwłaszcza dla problemów dotyczących wydajności jest tzw. "baselineing". Baselineing oznacza określenie satysfakcjonujących poziomów kluczowych parametrów dotyczących wydajności, dostępności itp. Np. jeśli użytkownicy raportują słabą responsywność przy przeglądania stron internetowych lub ściaganiu plików istotne jest określenie jaki transfer danych i latencja są uznawane za wystarczające i jakie możliwe do zrealizowania z obecnie wykorzystywaną przepustowością łącz internetowych.
Kolejnym obiektem testów powinien być klient mobilny i/lub klient PC. W przypadku klienta PC (Windows) usterki sterownika karty sieciowej stanowią źródło około połowy wszystkich problemów. Kłopoty moga dotyczyć np. nieaktualnych, niezgodnych lub uszkodzonych sterowników, przestarzałych algorytmów obsługi trybu oszczędzania energii, konfliktu z innymi sterownikami, itd.
W diagnozowaniu sieci WiFi bardzo istotne jest zebranie opinii i obserwacja pracy użytkownikow: jeśli np. sygnał jest silny ale "nie możemy przeglądać WWW" - zapewne problem leży po stronie systemu firewall - a nie Wi-Fi.
Rys1 - przykładowy ekran profesjonalnego analizatora widma WiFi - pokazano utylizację kanałów, oraz tzw. wykres wodospadowy ilustrujący dynamikę zmian zajętości pasma w czasie.
Po wyeliminowaniu problemów nie związanych faktycznie z siecią Wi-Fi można przystąpić do właściwej analizy. Dostępnych jest kilka metod oraz szereg narzędzi wspomagających takie prace. Testy mogą być prowadzone na:
- podłączonym do sieci komputerze - bezpośrednio z wybranej stacji klienciej zbierane są dane takie jak identyfikator sieci i AP, RSSI, statystyki ping, itp. Zbieranie danych może być realizowane przy pomocy skryptów lub dedykowanych narzędzi komercyjnych. Tego typu podejście nie pozwoli na identyfikację wyrafiniowanych problemów radiowych, pozwala jednak na ostateczne wykluczenie błędów nie mających źródla w sieci oraz np. problemów związanych z roamingiem.
- analiza widma - musi być prowadzona przy pomocy specjalizowanych narzędzi zdolnych do pomiaru i przechwytywania danych dotyczących: mocy, szumu, % zajętosci pasma - w całym spektrum Wi-Fi, tj. w pasmach 2.4 i 5GHz. - zobacz artykuł o analizie widma
- analiza pakietów może być prowadzona przy pomocy narzędzia przechwytujacego i analizujacego pakiety lub też poprzez zbieranie danych z kontrolera (lub wybranych AP) poprzez interfejs administracyjny. Przyjmuje się, że w większości wypadków dostęp kontrolera/AP nie jest konieczny. A zewnętrzne uniwersalne narzędzie pozwala na bardziej obiektywną ocenę sytuacji. Dostęponych jest szereg narzedzi testujacych, polecić można np. autonomiczne testery AirCheck firmy Netscout, produkty znanej z wszelkiego rodzaju analizatorów ruchu sieciowego firmy Fluke Networks lub dostępne w formie "USB dongle" Wi-Spy Chanalyzer. Należy zaznaczyć, że róznego rodzaju rozwiązania "domowe" bazujące na nie przeznacoznych do tego celu kartachsieciowych oraz oprogramowaniu Open Source, mogą być przydatne do celów edykacyjnych raz do prowadzenia podstawowych testow, nie spełniaja jednak wymagań rozwiazań profesjonalnych.
W procesie debugowania sieci bezprzewodowych duże znaczenie ma doświadczenie prowadzących testy. Systematyczna eliminacja potencjalnych źródeł problemów oraz ocena zjawisk zachodzących w pasmie radiowym wymaga znajomości tematyki, systematyczności oraz doświadczenia. Nawet głęboka znajomość systemów danego producenta nie jest wystarczająca w przypadku niektórych problemów z którymi przyjdzie nam zmierzyć się w środowiskach produkcyjnych.
Więcej informacji na naszym portalu:
- Projektowanie sieci Wi-Fi: pokrycie a pojemność, cz. 2
- Projektowanie sieci Wi-Fi: pokrycie a pojemność, cz. 1
- Roaming w sieciach Wi-Fi
- Kto i co zakłóca Wi-Fi
(c) CC & GB